درحال بارگذاري...
جستجو
جستجو در این کتاب
ترتيب بر اساس
مقایسه تاثیر دو روش آموزشی Mobile Learning و آموزش گروهی، مبتنی بر مدل ادغام شده رفتاری (IBM) به مادران، بر پلاک دندان کودکان 4-6 ساله شهر بیرجند
1174 مرتبه مشاهده شده

مقایسه تاثیر دو روش آموزشی Mobile Learning و آموزش گروهی، مبتنی بر مدل ادغام شده رفتاری (IBM) به مادران، بر پلاک دندان کودکان 4-6 ساله شهر بیرجند

گندمی، مریم.

  1. شماره راهنما: ‭Thesis WU ١١٣ ‫گ‬٦٩١‫م‬ ١٣٩٨
  2. شماره پایان نامه:455545
  3. کد دانشکده:بهداشت
  4. پديدآور: گندمی، مریم.
  5. عنوان:مقایسه تاثیر دو روش آموزشی Mobile Learning و آموزش گروهی، مبتنی بر مدل ادغام شده رفتاری (IBM) به مادران، بر پلاک دندان کودکان 4-6 ساله شهر بیرجند / نگارش مریم گندمی.
  6. Title: Comparison of the effects of mobile learning and group training based on the integrated behavioral model to mothers on the tooth plaque of their four- to six-year-old children in Birjand city / By Gandomi Maryam
  7. محل اخذ مدرك:بیرجند :
  8. نام دانشگاه/پژوهشگاه:دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  9. نام دانشکده:دانشکده بهداشت
  10. سال اخذ مدرك:1398.
  11. مقطع:کارشناسی ارشد
  12. گرایش:آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
  13. توصیف ظاهری:ض، 171 ص.: مصور، جدول، نمودار + پیوست
  14. خلاصه:زمینه و هدف: مادران بعنوان کلید اصلی ارتقا و بهبود بهداشت دهان و دندان کودکان مطرح بوده و باورهای آنان دراین زمینه بر نحوه مراقبت‌های دهانی کودکان بسیار تاثیر گذار است لذا این مطالعه، با هدف آموزش بهداشت دهان و دندان به مادران بر پلاک دندان کودکان 4 تا6 سال، بر اساس مدل ادغام شده رفتاری با استفاده از دو روش، آموزش گروهی وMobile Learning اجرا گردید. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی میدانی تصادفی شده بود. جامعه آماری مطالعه مادران دارای کودک 4تا 6 ساله شهر بیرجند بودند که 90 نفر از آنها به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و دردو گروه مداخله ی آموزش گروهی(30نفر) و گروه Mobile Learning (30نفر) و گروه کنترل(30 نفر) قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سازه‌های مدل ادغام شده رفتاری بود کهCVI,CVR آن محاسبه و روایی و پایایی آن تایید شد(الفای کرونباخ کل 0/90) و دارای 2 بخش بود. بخش اول پرسشنامه، به سنجش اطلاعات دموگرافیک می‌پرداخت و بخش دوم پرسشنامه، شامل آیتم‌های مربوط به سازه‌های مدل ادغام شده رفتاری بود که در 9 بخش و 83 سوال طراحی شده بود و قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. مداخله شامل 7 جلسه آموزشی60 دقیقه ای بود که در گروه آموزش گروهی تمامی‌مباحث و محتوای آموزشی به صورت حضوری طی جلسات آموزشی در محل پایگاه جامع سلامت شهری انجام شد و در گروهMobile Learning تمامی‌محتوا و مباحث آموزشی(مباحث تئوری، فیلم کوتاه، کلیپ، انیمیشن، پیام کوتاه، عکس، تصاویر، کار عملی، ...)از طریق فضای مجازی(تلگرام) برای افراد مورد مطالعه ارسال شد. داده‌ها پس از جمع آوری در نرم افزار spss-19 وارد، و با توجه به نرمال بودن داده‌ها، از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، تست تعقیبی توکی، آنالیز واریانس تکرار شونده و تست تعقیبی بن فرونی و برای داده‌های کیفی از تست دقیق فیشر و کای اسکوئر استفاده شد. ضمناً برای کلیه فرضیه‌ها 0/05>p به عنوان سطح معنا داری در نظر گرفته شد. نتایج: بر اساس نتایج مطالعه حاضر اختلاف آماری معناداری در میانگین نمره سازه‌های مختلف مدل ادغام شده رفتاری (آگاهی، نگرش احساسی، نگرش ابزاری، هنجار ذهنی توصیفی، هنجار ذهنی تاکیدی، کنترل رفتاری درک شده، قصد، خودکارآمدی درک شده، رفتار و پلاک دندان) در گروه کنترل قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی مشاهده نشد.اما در گروه‌های مداخله ی آموزش گروهی و آموزش مبتنی بر تلگرام تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره سازه‌های مختلف مدل ادغام شده رفتاری (آگاهی، نگرش احساسی، نگرش ابزاری، هنجار ذهنی توصیفی، هنجار ذهنی تاکیدی، کنترل رفتاری درک شده، قصد، خودکارآمدی درک شده، رفتار و پلاک دندان) قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاکی از اثربخش بودن مداخله آموزشی مبتنی بر تلگرام هم راستا با آموزش گروهی در تمام سازه‌های مختلف مدل ادغام شده رفتاری به استثنای سازه هنجار ذهنی توصیفی بود. آموزش از طریق تلگرام صرفنظر از جذابیت بالای فضای مجازی، به دلیل در دسترس بودن و داشتن فرصت کافی برای تجزیه و تحلیل بسته‌های آموزشی ارسال شده و دسترسی به آنها در فرصت‌های مرده و پویا، می‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد
  15. خلاصه:Background and Objective: Mothers are the main key to enhancing and improving the oral health of children, and their beliefs in this regard are very influential in the oral care of children. Therefore, this study aimed to educate mothers concerning oral dental hygiene and to assess its effect on the dental plaque of their four- to six-year-old children based on the integrated behavioral model (IBM), using group training and mobile learning. Materials and Methods: The present study was a randomized field trial. The statistical population of the study included mothers of children aged 4-6 years old in Birjand, 90 of whom were selected by multistage cluster sampling method. They were assigned to a group-training group (n=30), a mobile learning group (n=30), and a control group (n=30). The data collection tool was a researcher-made questionnaire built on the constructs of the IBM, whose CVI and CVR were calculated, and validity and reliability were confirmed (total alpha Cronbach = 90%). It entailed two sections: the first measured demographic characteristics, and the second part comprised items related to the constructs of the IBM, which was designed in nine sections and 83 items. The questionnaire was completed before, immediately after, and three months after the intervention. The intervention consisted of seven 60-minute training sessions. In the group training group, the topics and contents of the intervention were delivered in-person at the comprehensive urban health center. In the mobile learning group, all the contents and topics (theoretical issues, short films, clips, animations, short messages, photos, pictures, practical work, etc.) were sent to the participants through the cyberspace (a Telegram channel). The data were analyzed in SPSS software –version 19, using one-way ANOVA, Tukey's post hoc test, repeated measures ANOVA, and Bonferroni post-hoc test given the normal distribution of the data. For qualitative data, Chi-square and Fisher’s exact test were used. Moreover, for all the hypotheses, p <0.05 was considered as a significant level. Results: Based on the results of this study, there was a significant difference between the mean scores of different constructs of the IBM (knowledge, emotional attitude, instrumental attitude, descriptive mental norm, injunctive subjective norm, perceived behavioral control, intent, perceived self-efficacy, and tooth behavior and plaque) in the control group before, immediately after, and three months after the educational intervention. However, in the group-training and the Telegram-based training groups, there was a significant difference in the mean scores of the different constructs of the IBM (knowledge, emotional attitude, instrumental attitude, descriptive mental norm, injunctive subjective norm, perceived behavioral control, intent, perceived self-efficacy, and tooth behavior and plaque) before, immediately after, and three months after intervention. Conclusion: The results of the study indicated the effectiveness of the Telegram-based and the group-training educational interventions in all the constructs of the IBM, except for the subjective norm construct. Teaching via Telegram, regardless of the attractiveness of cyberspace, can be a good substitute for in-person training due to the availability and sufficient opportunity to analyze the training packages and access to them in both idle and dynamic opportunities
  16. توصیفگر: بهداشت دهان   Oral Health
  17. توصیفگر: نظافت دهان   Oral Hygiene
  18. توصیفگر: پلاک دندان   Dental Plaque
  19. توصیفگر: نگرش به سلامت و بهداشت   Attitude to Health
  20. توصیفگر: آموزش بهداشت   Health Education
  21. توصیفگر: آموزش بهداشت دندان   Health Education, Dental
  22. توصیفگر: آموزش برنامه ای   Programmed Instraction
  23. توصیفگر: مادران   Mothers
  24. توصیفگر: در نوزادی و کودکی   In Infancy & Childhood
  25. توصیفگر: بیرجند   Birjand
  26. استاد راهنما. نوروزی، انسیه
  27. استاد مشاور. اکبری، نرجس
  28. استاد مشاور. شریف زاده، غلامرضا

 فهرست محتوای دیجیتالی

 فهرست نسخه های منبع

 فهرست نقدها